Maksims Krivuņecs: "Esam nonākuši tādā situācijā, kad TV pārstāvji paši zvana un interesējas par to, vai turpinām strādāt"
Tikko ar RFS izcīnītas bronzas
medaļas, viss sakārtots un rit savu gaitu. Kāds velns Tevi dīdīja pamest šo silto
vietu?
Visgrūtāk bija atvadīties no tām
emocijām, kas Tevi pārņem, kad spēlē Tava komanda. Šīs emocijas ir patiešām
spēcīgas, un pagājušajā sezonā tās aizstāja vien Latvijas klubu spēles
eirokausos. Manuprāt nebija pareizi apvienot šos divus amatus, neskatoties uz
to, ka visus lēmumus, gan par budžetu, gan par kalendāru pieņem klubi, un es
tikai palīdzu mūsu divu cilvēku komandai īstenot to, ko klubi ir nolēmuši. Skaidrs,
ka man pirms tam nebija pieredzes čempionātu organizēšanā, un tie ir pavisam
cita veida pienākumi kā klubā, bet, tā kā man patīk mācīties, tad šeit es
saskatīju lielu izaicinājumu. Turklāt iestāšanās Eiropas futbola līgu
asociācijā dod iespēju mācīties no vadošo līgu pieredzes. Es redzu daudz
iespēju, kur augt, un tas mani motivē turpināt strādāt.
Vai Tev pirms tam bija pilnīgs
priekšstats par Virslīgu un darbu tajā? Kādas bija gaidas un realitāte?
Tad, kad es pievienojos Virslīgas
valdei, ar RFS Virslīgā bijām jau trešo sezonu, un priekšstats protams bija,
bet tajā pašā laikā bija arī tādas nianses, par kurām man bija visai attāla
nojausma.
Kāds ir atbildības jomu
sadalījums starp Virslīgu, LFF un klubiem?
Visvieglāk saprast un paskaidrot
šīs atbildības jomas ir pēc principa, ka tas, kas notiek laukumā, tā ir LFF
atbildība. Kā spēlēt, cik bumbām jābūt, cik drīkst būt leģionāru… Par šiem
jautājumiem gala vārds pieder federācijai. Virslīga, balstoties uz klubu
interesēm, var tikai izteikt savu viedokli vienā vai otrā jautājumā.
Viss pārējais, kas notiek ap
spēlēm - organizēšana, raidtiesības, mārketinga pasākumi ir Virslīgas
atbildība. Īsāk sakot, mēs nodarbojamies ar komerctiesību jautājumiem. Mums ir
svarīgi stāstīt par futbolu, radīt interesi un veidot dialogu ar līdzjutējiem.
Veiksmīgi realizējot komerctiesības, mums var pavērties plašākas iespējas
realizēt citus projektus, kā piemēram izveidot IT struktūru, kas palīdzētu
ievākt un analizēt datus par līdzjutējiem un viņu pieredzi.
Klubu jautājums ir atsevišķu
spēļu popularizēšana, līgai ir sava platforma, klubiem sava. Tiesa gan, jāņem
vērā, ka klubi ir daļa no līgas, tāpēc to nevar tā vienkārši nodalīt. Tiekoties
ar klubu pārstāvjiem mēs pārrunājam arī jautājumus par materiāliem, kādus
vajadzētu veidot pirms un pēc spēlēm un prieks, ka klubi konkurē savā starpā
arī ārpus laukuma, un šī komunikācija ar līdzjutējiem uzlabojas. Kā jau teicu,
šis lomu sadalījums ir visai nosacīts, un redzu, ka nākotnē piemēram biļešu
tirdzniecību varētu uzņemties pati līga. Tā varētu būt online platforma, vai
aplikācija, kur būtu informācija par līgu un visiem klubiem, būtu spēļu
kalendārs un iespēja nopirkt biļeti uz sev interesējošu spēli. Tas gan
atvieglotu darbu klubiem, gan palīdzētu ar statistikas uzkrāšanu, un iedotu
pievienoto vērtību pašai līgai, ļautu veidot lojalitātes programmas, pārdot
suvenīrus utt.
Futbola sabiedrību jau pirmajā
sezonā satricināji ar TV raidtiesību nodošanu Best4Sport. Pastāsti par to,
kādēļ bija tāds lēmums, vai tas attaisnojās un kādi plāni nākotnei?
Vēlme mainīt un būtībā “salauzt”
translāciju tirgu bija viens no maniem pirmajiem lēmumiem. Latvijā nebija tik
daudz uzņēmumu, kuri varētu kvalitatīvi nofilmēt visas spēles un Sportacentram
bija nosacījums, ka viņu filmētais materiāls jārāda viņu platformā, kas
ierobežotu iespējas mums attīstīt savu platformu, celt savu vērtību. Es
nepiekritu šādiem nosacījumiem un vienojos par sadarbību ar Best4sport.
Skaidrs, ka ieradumu maiņa ir visnotaļ sarežģīts process, un pirmajā sezonā
saņēmām gana daudz kritikas. Pats galvenais šajā stāstā ir fakts, ka mums
izdevās “salauzt” tirgu. Tagad ir veselīga konkurence, un ir sācies dialogs. Nākamajā
sezonā jau strādājām ne tikai ar Best4sport, bet arī ar Sportacentru un LTV7 un
tagad esam nonākuši tādā situācijā, kad TV pārstāvji paši zvana un interesējas
par to, vai turpinām strādāt.
Vai šajā sezonā kaut kas
mainīsies?
Šajā sezonā mēs paliekam pie
pagājušās sezonas modeļa un koncentrēsimies uz vienotas sistēmas izveidi spēļu
translācijām – grafiskie noformējumi, materiāli pirms un pēc spēlēm. Turpinot
Virslīgai attīstīties, ir svarīgi, lai čempionāta popularitāte augtu arī ārpus
valsts robežām, tāpēc, iespējams, šosezon būs vēl viena papildus vieta, kur
vērot Virslīgu. Tas būs ukraiņu kanāls ar komentāriem krievu valodā, bet tas
viss vēl ir pārrunu procesā, jo visas raidtiesības ārpus Latvijas pieder mūsu
partneriem.
Vai ir plāns atjaunot studiju
pirms/pēc spēlēm?
Tas ir ļoti atkarīgs no finansēm,
jo pašlaik visas translāciju izmaksas vēl sedzam paši. Tajā pašā laikā prieks,
ka paši TV kanāli izrāda interesi uzlabot produktu, un dot tam papildus
vērtību. Tas arī ir tas, kā es to redzu, jo tikai kopā mēs varam sasniegt
maksimālo rezultātu.
Nākamajā sezonā sponsora
maiņa, jauna identitāte, fantasy līga… Vai tas attaisnoja sevi?
Tuvojoties sponsorēšanas līguma
beigām saņēmām trīs piedāvājumus, no kuriem viens bija no iepriekšējā sponsora,
un divi jauni, to starpā arī no Optibet. Pēc ilgām pārdomām nosliecāmies par
labu tieši Optibet, kas arī noveda pie nepieciešamības radīt jaunu identitāti.
Mēs varējām iet ceļu, ka Virslīgas identitāti veidojam uz sponsora pamata, vai
tomēr veidot Virslīgas zīmolu. Es esmu ļoti pateicīgs, Optibet, kuri izprata
mūsu vēlmi strādāt ilgtermiņā, un veidot pašiem savu zīmolu, kas noteikti
attaisnojās, un esmu drošs, ka patiesos šī lēmuma augļus varēsim plūkt pēc
pieciem, desmit gadiem.
Savukārt Fantasy līga ir viens no
labākajiem instrumentiem, kā palielināt līdzjutēju iesaisti vietējā futbolā.
Tas rada papildus interesi par futbolistiem, ļauj palielināt viņu
atpazīstamību, rada interesi par notiekošo klubos, un ļauj attīstīt sacensību
garu arī līdzjutēju starpā, turklāt vēl ar iespēju nopelnīt vērtīgas balvas. Teju
1200 spēlētāju pirmajā sezonā, manuprāt, ir lielisks rādītājs.
Vai ir, un kādi ir plāni
Fantasy līgas attīstībā?
Nākamajā sezonā plānojam nedaudz
pilnveidot šo produktu, un ieviest papildus iespēju izvēlēties arī trenerus,
kas veicinās treneru atpazīstamību un ļaus nopelnīt arī papildus punktus. Tāpat
arī vēlamies aicināt pašiem klubiem izveidot savus lokālos čempionātus,
tādējādi noskaidrojot labākos savu līdzjutēju starpā.
Kādi vēl jauninājumi gaidāmi
šogad?
Kopumā būtisku izmaiņu šajā
sezonā nebūs, un galvenais mērķis ir piestrādāt pie kļūdu skaita samazināšanas.
Esam vienojušies ar Dienas medijiem par avīzes partnera piesaisti, tādējādi
nosedzot arī šo informācijas lauku. Tas mums radīs papildus spiedienu, jo ļoti
būtiski ir laicīgi un pietiekamā apjomā sniegt informāciju mūsu partneriem. Pašlaik
strādājam arī pie radio partnera atrašanas, iespējams izdosies palielināt video
translāciju nodrošinātāju skaitu, tādējādi papildus piesaistot arī
krievvalodīgos līdzjutējus. Iepriekšējās sezonas statistikas dati liecina, ka
arī par saturu krievu valodā ir visnotaļ liela interese. Ja izdosies piesaistīt
papildus finansējumu, tad ļoti ceru, ka izveidosim arī aplikāciju, kur
vienuviet būs pieejama visa skatītājus interesējoša informācija.
Viens no Taviem sapņiem bija
Skandināvijas koncepta ieviešana, kad klubu mājas lapas un aplikācijas tiek
veidotas pēc vieniem principiem, un ar būtisku jumtorganizācijas atbalstu. Vai
šī doma ir atmesta? Cik tālu, tuvu esam no tā?
Šī ideja nav atmesta, bet lai to
visu uzbūvētu ir nepieciešama datu bāze. Ja mums būs savs CRM, tad jau pielikt
aplikāciju, vai izveidot mājas lapas nebūs sarežģīti. Jārēķinās, ka sākotnējie
ieguldījumi būs diezgan lieli, bet nākotnē tas ļaus samazināt izmaksas, un
būtiski palielināt līgas vērtību. Es šeit redzu stratēģiski svarīgu iespēju
iegūt būtisku izrāvienu. Skandināvijas valstīm to izdevās izdarīt, ceru, ka
izdosies arī mums.
Ideālā gadījumā mēs varētu
izveidot līgas mājas lapu un visu klubu mājas lapas pēc vieniem principiem un
struktūras, kur klubi varētu mainīt krāsas, izmantot, vai neizmantot kādu
sadaļu, pievienot jaunumus utt. Tas viss būtu vienotā sistēmā, un uz tās bāzes
arī līga varētu piegādāt klubiem aplikāciju. Tas būtiski atslogotu klubus un
ļautu viņiem savus resursus novirzīt citās jomās.
Ar klubiem ir panākta vienošanās,
ka tiks veidots fonds, kur UEFA naudu saņēmušie klubi desmit procentus no
ienākumiem, kas gūti no dalības eirokausos, novirzīs tieši šādu mērķu
sasniegšanai – palīdzēt citiem klubiem un Virslīgai kopumā.
Vai Virslīga iesaistās vēl
kādu Latvijas futbolam būtisku jautājumu risināšanā?
Jā, bez šaubām. Pašlaik ir
parādījusies reāla cerība uzlikt apgaismojumu stadionos, kur notiek Virslīgas
spēles. Tas ļautu aizvadīt spēles vakaros pie mākslīgā apgaismojuma, un tas jau
būtu pavisam cits produkts. Valsts ir rezervējusi četrus miljonus EUR katru
gadu sporta infrastruktūras attīstībai. Pašlaik norit sarunas par šīs
programmas izmantošanu pašvaldības infrastruktūras objektu uzlabošanai. Ja viss
izdosies, kā iecerēts, tad ir pavisam reāli taustāmu labumu just jau šajā
sezonā.
Tev ļoti tuvs lauciņš ir
statistika. Kāda situācija ir pašlaik? Kas gaidāms tuvākā nākotnē?
Šajā lauciņā nekādas būtiskas
izmaiņas nav plānotas. Mēs turpināsim sadarbību ar Instat, kas piegādās pilnas
atskaites klubiem, tāpat būs arī “Match center”, kur dienu pēc spēles būs
pieejama apkopota statistika, un, sadarbībā ar Genius sports, būs iespēja sekot
būtiskākajiem statistikas rādītājiem arī spēles gaitā. Šeit diezgan būtiska būs
spēja nodrošināt statistikas kvalitāti, kas tiešā veidā korelē ar piegādātā
videomateriāla kvalitāti.
Kāda ir situācija ar Virslīgas
finansēm? Atbalstītājiem?
Pats galvenais, ka mums ir
atbalstītāji. Pašlaik gan mums ir ģenerālsponsors un vairāki tehniskie
atbalstītāji, un atbalstītāji, kas nodrošina balvas labākajiem spēlētājiem,
treneriem un Fantasy spēles uzvarētājiem. Es ceru, ka ar nākamo ciklu (2021.
gada sezonu) mēs būsim vēl interesantāks un pievilcīgāks produkts, tādējādi
ļaujot piesaistīt papildus sponsorus.
Kāda ir sadarbība ar LFF?
Esam parakstījuši ilgtermiņa
līgumu un pēdējā laikā mums ir izveidojies ļoti labs dialogs ar federāciju. Mēs
atbalstām viens otru, un ceram uzlabot un labāk koordinēt dažādas aktivitātes.
Pašlaik varam apsēsties pie viena galda un izrunāt visus sasāpējušos
jautājumus, federācija izprot mūsu vajadzības, un, gribētos domāt, ka mēs
izprotam viņējās. Piemēram, pagājušajā sezonā LFF mums ļoti palīdzēja ar
tiesnešu izmaksu segšanu, kas atslogoja mūsu budžetu, ļaujot piesaistīt arī
LTV7, un visādi citādi uzlabot mūsu darbību. Patiess prieks, ka LFF novērtē un
tic mums.
Ko Virslīgai nozīmē līgas
paplašināšana par vienu komandu?
Pirmkārt tas ir papildus darbs.
Mums joprojām ir tikai divi algoti darbinieki, no kuriem vienam tas ir
pusslodzes darbs. Divu gadu laikā spēļu skaits ir palielinājies no 128 līdz 180
un visās spēlēs jārisina organizatoriskie jautājumi, jānodrošina baneri utt..
Tas prasa daudz resursus.
Tajā pašā laikā man ir liels
prieks, ka Virslīga ir kļuvusi par pilnvērtīgu Latvijas čempionātu, un ir
pārstāvētas teju visas lielākās pilsētas. Tas veicina lokālo tūrismu, attīsta
lokālpatriotismu un veicina futbola attīstību.
Virslīgas kalendārs, spēles
darba dienās, cik daudz to ietekmē TV, starptautisko partneru apsvērumi?
Teju visus ienākumus, ko ģenerējam,
mēs novirzām spēļu producēšanai un saprotams, ka mums ir zināmi nosacījumi, kā piemēram
40% spēļu ir jābūt darba dienās. Tā gan nav lielākā problēma. Mums ir 36 kārtas
un astoņas pilsētas, mums vēl ir Latvijas Kauss un klubu dalība eirokausos, starp
spēlēm jānodrošina trīs dienu atpūtu, jāparedz rezerves dienas… Nav viegli. Jāskatās,
kā efektīvāk visu izveidot un menedžēt. Ļoti svarīgu lomu spēlē arī infrastruktūras
neesamība (apgaismojuma trūkums), kas nozīmē, ka spēles jābeidz pusotru stundu
pirms saulrieta. Sastādot kalendāru, mūsu mērķis bija radīt iespēju redzēt pēc
iespējas vairāk spēļu. Atsevišķos gadījumos arī televīzijas nedaudz ietekmē
spēļu sākumu laikus, bet tā kā līgas vērtība aug, tad šādu problēmu ir arvien
mazāk.
Kā viens no risinājumiem būtu
paildzināt sezonu, un spēlēt arī pēc novembra izlašu loga. Pašlaik to
nevēlamies darīt, bet, kad tiks izveidots trešais eirokausu līmenis, iespējams,
mums nāksies to darīt, jo tur pamatturnīra spēles paredzētas vēl decembra
beigās.
Kāda ir lielākā intriga šajā
sezonā?
No līgas un atbalstītāju viedokļa
būtu labi, ja čempiona tituls mainītu savu īpašnieku, bet galvenais, lai nav
izteikta dominance, vai pastarīšu. Patīkami, ka pagājušajā sezonā arī Metta,
vai Daugavpils varēja apspēlēt jebkuru komandu, un, lai kur Tu dotos, neviens
nevarēja būt drošs par trīs punktiem turnīra tabulā. Gribētos arī, lai turnīra
pēdējās kārtās izšķirtos gan čempiona tituls, gan medaļas.
Klīst baumas par visnotaļ
krāšņu atklāšanas spēli. Tā ir taisnība?
Es nevaru vēl skaidri pateikt,
kas būs un kas nebūs, jo tas vēl ir procesā, bet jā, ir vēlme sarūpēt kaut ko
papildus, lai radīt svētku sajūtu sabraukušajiem līdzjutējiem, tāpēc arī
izdalījām šo spēli atsevišķā dienā. Tātad 13. marts, Optibet futbola Virslīgas
2020. gada sezonas atklāšanas spēle starp FK Valmiera un Riga FC. Visi tiek
laipni aicināti spēli noraudzīties klātienē!
Maksims Krivuņecs – nākotnes
plāni, mērķi, uzdevumi?
Pašlaik es noteikti palieku
Virslīgā. Plānoju startēt arī LFF valdes vēlēšanās, kur vēlos palīdzēt ar savu
stratēģisko vīziju. Nākotnē ir plāns vairāk iesaistīties arī procesos Eiropas
futbola līgu asociācijā, un iegūto starptautisko pieredzi nodot vietējai līgai,
veidojot sadarbību ar federāciju. Šajā lauciņā vēl ir daudz kas darāms.